• ГОЛОВНА
  • ПРО АВТОРА
  • ВСІ ЗАПИСИ
  • Гостьова книга
Menu
  • ГОЛОВНА
  • ПРО АВТОРА
  • ВСІ ЗАПИСИ
  • Гостьова книга

Перші дні дитини в школі.

скачанные файлы (2)

Адаптація буває двох видів :фізіологічна і соціально – психологічна
Фізіологічну адаптацію розподіляють на три етапи.

Перший етап — коли організм дитини відповідає бурхливою реакцією і значним напруженням усіх сис­тем організму.

Цей період можна охарактеризувати як тривалий стрес, що тягнеться два-три тижні. У цей період усі вну­трішні ресурси організму активізовані на подолання стресових ситуацій.

Другий етап характеризується нестійким пристосу­ванням, коли організм знаходить якісь близькі до опти­мальних варіанти реакцій на шкільну ситуацію.

Третій,  завершальний,        етап фізіологічної  адаптації ха­рактеризується відносно стійким пристосуванням,

коли організм знаходить максимально відповідний варіант реагування на навантаження, що вимагає найменшо­го напруження.

Від батьків і близьких людей вимагається максималь­но дбайливе, чуйне й підбадьорливе ставлення до ди­тини.

Радійте успіхам малюка, не бійтеся демонструвати йому свою любов і підтримувати, допомагайте розібра­тися з труднощами, що виникають і, головне, не квап­те його, заохочуйте його бажання дорослішати і розум­нішати.

Другий виq aдaптацïï — соціально-психологічна.

Соціально-психологічна адаптація до школи триває в середньому від 10-18 днів до 1-3 місяців і супрово­джується зростанням внутрішньої напруженості, підви­щенням тривожності, зниженням само­оцінки в результаті перших невдач.

Психологи виділяють три рівні aqanmaції  qiтeй qo школи.

Високий рівень адаптації: першоклас­ник позитивно ставиться до школи, адек­ватно сприймає вимоги, що висуваються. Навчальний матеріал він засвоює легко, глибоко і повно; розв’язує ускладнені за­дачі; старанний, уважно слухає вказівки, пояснення вчителя; виконує доручення без зайвого контролю; цікавиться само­стійною навчальною роботою, готується до всіх уроків; суспільні доручення вико­нує охоче й сумлінно; займає у класі висо­ке статусне положення.

Середній рівень адаптації: першо­класник позитивно ставиться до школи, її відвідування не викликає негативних  переживань;   розуміє   навчальний матеріал, якщо вчитель ви­словлює його детально і наочно; засвоює  основний  зміст  на­вчальних   програм,   самостій­но розв’язує типові задачі; зо­середжений і уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок дорослого, але під його контролем; зосередже­ний тільки тоді, коли зайня­тий чимось таким, що для нього є цікавим; готується до уроків і виконує домашнє за­вдання майже завжди; суспільні доручення виконує сумлінно; дружить із багатьма однокласниками.

Низький рівень адаптації: першокласник не­гативно або індиферентно ставиться до школи; час­то скаржиться на нездоров’я; домінує пригнічений на­стрій; спостерігаються порушення дисципліни; пояс­нюваний учителем матеріал засвоює фрагментарно; самостійна робота з підручником утруднена; під час ви­конання самостійних навчальних завдань не виявляє цікавості; до уроків готується нерегулярно, за ним не­обхідний постійний контроль, систематичні нагадуван­ня і спонукання вчителя і батьків; для розуміння нового і розв’язування задач за зразком потрібна значна на­вчальна допомога вчителя і батьків; суспільні доручення виконує під контролем, без особливого бажання, пасив­но; близьких друзів не має, знає на ім’я і прізвище лише частину однокласників.

Позитивно впливають на адаптацію дитини:

  • Психологічна готовність до школи, що містить особо­ві, мотиваційні, вольові та інтелектуальні компоненти.
  • Правильні методи виховання у сім’ї, відсутність у ній конфліктних ситуацій. Дитина повинна отримува­ти у сім’ї любов, захист і підтримку. Члени сім’ї також по­винні виявляти взаємну турботу і любити одне одного, щоб дитина могла пишатися своєю сім’єю і бути упев­неною у своїх силах.
  • Сприятливий статус у групі однолітків. Це досягається в тому числі й за рахунок охайного зовнішнього вигляду.
  • Доброзичливе ставлення до однокласників, уміння розв’язувати конфлікти і бути чимось цікавим також ма­ють вплив на формування позитивного ставлення до од­нолітків.
  • Позитивне ставлення педагога до дитини. Авторитет учителя дуже важливий для першокласників. У деяких випадках він перевершує навіть авторитет батьків. То­му як ставиться до дитини вчитель, так ставитимуться до нього і діти.

У перші дні навчання слід оточити дитину любов’ю і турботою, допомагати їй розв’язувати шкільні пробле­ми і захищати її, а не висувати додаткові вимоги.

Слід пам’ятати, що від того, як зможе адаптувати­ся дитина в школі, залежить її життя у наступні десять років.

Важко навчатися, або Як подолати стрес.

Як ми вже зазначали, школа від перших же днів ста­вить перед дитиною цілу низку завдань, не пов’язаних безпосередньо з її попереднім досвідом, але таких, що вимагають максимальної мобілізації інтелектуальних і фізичних сил.

Для опанування навчальної діяльності дитині необхід­но дотримувати правил, уміти стримувати свої емоції, бути терплячою та посидючою.

Усе це призводить до психоемоційного напруження, що може викликати у першокласника стресовий стан.

  Ознаки стресового стану можуть виявлятися в таких симптомах:

  • у труднощах засипання і неспокійному сні;
  • втомі після навантаження, яке зовсім недавно не стомлювало дитину;
  • безпричинній образливості, плаксивості або, навпа­ки, підвищеній агресивності;
  • у неуважності, розсіяності;
  • тривожності та непосидючості;
  • відсутності упевненості в собі, яка виражається в то­му, що дитина все частіше шукає схвалення у дорослих, вимагає його;
  • прояві упертості;
  • у тому, що дитина постійно жує що-небудь, дуже жа­дібно, без розбору їсть, ковтаючи при цьому їжу (іноді, навпаки, спостерігається стійке порушення апетиту);
  • боязні контактів, прагненні до самотності, у відмові брати участь в іграх однолітків;
  • грі зі статевими органами;
  • сіпанні плечима, гойданні головою, тремтінні рук;
  • зниженні маси тіла або, навпаки, прояві симптомів ожиріння, що тільки-но починаються;
  • підвищеній тривожності;
  • у денному і нічному нетриманні сечі, яких раніше не спостерігалося, і в деяких інших явищах.

Усі перелічені вище ознаки свідчать про те, що ди­тина перебуває в стані психоемоційного напруження, тільки в тому випадку, якщо вони не спостерігалися ра­ніше.

  Для подолання стресу можна використовувати такий комплекс заходів.

1    Перш за все виявляйте любов і турботу про дитину, створіть сприятливий клімат у сім’ї. Школяр повинен знати, що, незважаючи на його помилки, його люблять і допоможуть, коли йому важко.

Не порівнюйте його з іншими, не оцінюйте його дій, а допомагайте розв’язувати конкретні проблеми і завдання. Важливо, щоб ви мали довірчі взаємини і дитина напевне знала, що її зрозуміють і їй допо­можуть.

  • Використовуйте музичні паузи, гру на дитячих музичних інструментах. Позитивний вплив на розвиток творчих здібностей, на оздоровлення надає музика Моцарта, його сучасників, музика в стилі бароко з ритмічною пульсацією 60-64 удари за хвилину.
  • Займайтеся з дитиною, використовуючи природні матеріали — глину, пісок, воду, фарби. Арт-терапія (ліку­вання мистецтвом, творчістю) подобається дітям, відво­лікає їх від неприємних емоцій, залучає емоційні резер­ви організму.

4    Для зняття нервового напруження навчіть дитину використовувати техніку м’язового розслаблення і че­ревного дихання.

  1. Використовуйте активні ігри на свіжому повітрі. Добираючи ігри для зняття психоемоційного напру­ження, слід ураховувати особливості вашої дитини.

Найбільший оздоровчий ефект дадуть ігри, що викли­кають у дитини відчуття радості, азарту і відчуття пере­моги. Ігри повинні викликати тільки позитивні емоції, важливо, щоб вони подобалися дитині, підвищували її настрій.

                       Будьте уважними до своєї дитини!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Поради батькам

Опубліковано: Грудень 14, 2015


Comments are currently closed.

Практичний психолог ДНЗ №23

Галина Анатоліївна Скакун
Шановні відвідувачі блогу, я рада Вас вітати! Цей блог призначений для спілкування, відповідей на ваші запитання.

Наш сайт

psiholog_14

Останні публікації

No thumbnail available

Шановні батки!

No thumbnail available

Як правильно планувати час під час карантину

No thumbnail available

Не сумуй на карантині

Дитячі капризи

Дитячі капризи

Казки, що виховують.

Казки, що виховують.

Категорії

  • Без категорії
  • ВСІ ЗАПИСИ
    • Діти з особливими потребами
    • Діти-квіти життя
    • Поради батькам
    • Як потрібно працювати
  • Поради вихователям

Підписатися на блог

RSS

Підписатись на RSS

Copyright © 2016 Блог практичного психолога ДНЗ №23